Sider

søndag 13. mars 2011

Oppskrift på prematurhue


Tenkte eg skulle legge ut oppskrifta på prematurhua, viss andre har lyst å prøve seg å strikke til de bitte små. Behovet er stort har eg hørt.

Denne prematurhua er ca 30 cm. For å finne ut kor mange masker eg trengde, gjorde eg slik.

På merkelappen til garnet står det strikkefasthet. F.eks 28 masker = 10cm

Siden eg skulle ha 30 cm tok eg 28 * 3 = 84 masker, men dette gjelder viss du bruker pinne 2 1/2 til 3. Eg ville bruke pinne nr 3,5 derfor så justerte eg ned antall masker til 70. Når eg teikna hjerte møsteret viste det seg at eg måtte ha 72 masker for å få det til å gå opp.

Eg la opp 72 masker på pinne nr 3,5

1. omg: 2 rett (r) og 2 vrang (vr)
2. omg: 2 r og 2 vr
3 omg: 2 r og 2 vr
4 omg: 2 r og 2 vr
5 - 8 omg: strikk kun r masker.
9 - 13 omg: sjå mønster på bildet under. (siden eg ikkje har noko fancy strikkeprogram har eg teikna for hand på rutepapir)




Strikk så kun rett masker til du har 25 omg. Så er det tid for å felle.

26 omg: 4 r, strikk så to masker sammen, repiter ut omg
27 omg: strikk kun r masker
28 omg: 3 r, strikk så to masker sammen, repiter ut omg
29 omg: strikk kun r masker
30 omg: 2 r, strikk så to masker sammen, repiter ut omg.
31 omg: strikk kun r masker
32 omg: 1 r, strikk så to masker sammen, repiter ut omg.
33 omg: strikk kun r masker
34 omg: to masker sammen ut omg

Trekk så tråden gjennom dei resterande maskene, og fest trådar. Hua er ferdig :-)

Bruk gjerne oppskrifta, men ber alle om å respektere opphavsretten, link derfor gjerne tilbake til meg viss du bruker oppskrifta. Den er også kun meint til personlig bruk, ikkje salg.

Er det noko i oppskrifta som er uklart eller evt feil, gi meg ein lyd. Ha ein fin søndagskveld.

Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Nydelig lue, nå skal restegarnet få bein å gå på, for dette vil jeg også støtte. Flott at du la ut oppskriften!

    SvarSlett
  2. Veldig flott. Lurer på hvilket garn du har brukt.

    SvarSlett
  3. Nå har jeg også satt i gang og funnet fram restegarn, og "lånt" bildet av den nydelige luen du strikket... med link til bloggen din :-)

    SvarSlett
  4. Hei hei.
    "Låner" oppskrifta di og strikker luer til NFI prosjektet ved UNN :)

    SvarSlett
  5. "låner oppskriften din og strikker til Hammerfest Sykehus der min datter fødte en velskapt liten gutt 1,5 mnd for tidlig:-))

    SvarSlett
  6. Hei hei !

    Fikk et tips om din prematur lue oppskrift av en på fb.....
    Så nå har jeg strikket 2 luer med din ooppskrift !

    Skulle gjerne lagt inn blogg adr din på side baren min på min blogg - men jeg aner ikke hvordan jeg gjør det .
    Men bilde av luene kan jeg legge ut i bloggen min !

    Klem fra Lene

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...